close
چت روم
چرا سوره یس قلب قرآن لقب گرفته است؟
loading...

کافان98

همراه شما هستیم از وبسایت کافان 98 با بخش شبهات و شایعات با بررسی چرا سوره یس قلب قرآن لقب گرفته است؟   چرا سوره یس قلب قرآن لقب گرفته است؟ این سوره چه اهمتی دارد که سوره‌های دیگر ندارند؟ چون من حقیقتش خیلی حدیث در فضیلت این سوره دیدم و خیلی امامان به خواندن و انس با این سوره تاکید کرده‌اند. علت این همه اهمیت چیست؟ پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): تمامی سوره‌های قرآن کریم، اهمیت دارند، اما هر کدام جایگاه، نقش، حکمت، پیام، آموزه، اثر، ثمر و اهمیت خود را دارند.…

اخرین اخبار مهم
رهبر کوچک من
loading...🔸   🔸

چرا سوره یس قلب قرآن لقب گرفته است؟

دکتر بازدید : 5 شنبه 20 بهمن 1397 : 11:53 نظرات ()

همراه شما هستیم از وبسایت کافان 98 با بخش شبهات و شایعات با بررسی چرا سوره یس قلب قرآن لقب گرفته است؟

 

چرا سوره یس قلب قرآن لقب گرفته است؟ این سوره چه اهمتی دارد که سوره‌های دیگر ندارند؟ چون من حقیقتش خیلی حدیث در فضیلت این سوره دیدم و خیلی امامان به خواندن و انس با این سوره تاکید کرده‌اند. علت این همه اهمیت چیست؟


پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): تمامی سوره‌های قرآن کریم، اهمیت دارند، اما هر کدام جایگاه، نقش، حکمت، پیام، آموزه، اثر، ثمر و اهمیت خود را دارند.

خداوند علیم، حکیم و سبحانی که عالم خلقت را بیهوده (عبث) و بازی (لهو) نیافریده است، نه رسولانش را بی‌جهت و صرف زیبایی نظام خلقت فرستاده است و نه آیاتش را برای جلوه در میان ادبیات‌ها فرستاده است، پس هم رسالت امری حکیمانه است و هم رسول صلوات الله علیه و آله حکیم است – هم قرآن کریم حکیمانه است و هم قرآن خودش حکیم است؛ لذا چه در متن آیات و چه در احادیث و روایات، امر به تلاوت تک به تک آیات، آن هم با تأمل، تفکر و تعمق شده است، نه فقط سوره یس یا الرحمن.

پس، اگر فرمود: سوره حمد، سرّ قرآن کریم است، سوره یس قلب قرآن کریم است، سوره توحید (اخلاص)، ثلث قرآن کریم است -  که متأسفانه این تعابیر را فقط به میزان ثواب (پاداش)، فرض نموده‌ایم – معارف و حکمت‌های بسیار والایی دارد.

در باره‌ی توصیف سوره‌ی یس، به قلب قرآن کریم نیز لازم است ابتدا به چند نکته توجه شود:

یس

"یس – یاسین"، اسم پیامبر اکرم صلوات الله علیه می‌باشد، چنان که اسم حضرت الیاس علیه السلام نیز بوده است. این اسم‌ها و چرایی‌ها و رمز و رازهای بیان شده و بیان نشده‌ی آنها بسیارند، چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده‌اند: «منم طه – منم حوامیم (حا میم‌های قرآن مجید) و ... . زیارت امام زمان علیه السلام را چنین شروع می‌کنیم «سَلامٌ عَلی آلِ یاسین»، یعنی سلام بر فرزند پیامبر صلوات الله علیه و آله.

قلب

"قلب"، به معنای "جان" است، نه این قلبی که در سینه می‌تپد؛ اگر چه اسم را از این عضو و کارآیی‌اش گرفته‌اند. قلبی که در سینه است، دائم در حال حرکت و زیر و رو کردن است، خون کثیف را می‌گیرد و خون تازه به تمام پیکر و از جمله مغز تزریق می‌کند، و اگر از این حرکت و انقلاب باز ایستد، مرگ حتمی است.

قلب به معنای جان نیز چنین است، محل فهم، ایمان، حب و بغض است. دائم در حرکت و زیر رو کردن تمامی مواضع و شاکله‌ی انسان می‌باشد و اگر سیاه شود و دیگر تصفیه نکند، هلاکت و فلاکت حتمی می‌گردد.

قلب خلقت:

قلب خلقت، انسان است. و البته مقصود از انسان، بدن حیوانی که مشابه بسیار دارد نمی‌باشد، بلکه روحی است که از عالَم امر الهی می‌باشد، نه خلقت مادی «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی ». پس مقصود انسان کاملی است که از مراحل و مراتب حیات جمادی، نمادی و حیوانی عبور کرده و در مراتب حیات انسانی نیز صعود کرده و خلیفة الله شده است.

در مورد خلقت آدم؛ نفرمود می‌خواهم یک موجود خاکی، مانند سایر حیوانات خلق کنم، بلکه فرمود: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً». ملائک همین معنا را درک نکردند که پرسیدند: «چرا خلیفه در جایی که بقایش مستلزم حیات حیوانی و خونریزی است»؟!

بنابراین، انسان به طور کلی قلب خلقت است، و انسان کامل، قلب انسان و انسانیت می‌باشد و حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله، اشرف و اکمل مخلوقات عالم هستی می‌باشند.

سوره یس:

سوره یس، با اسم ایشان شروع می‌شود، و سپس خداوند متعال به کلام خودش، یعنی قرآن قسم می‌خورد، و قرآن را به حکیم بودن (نه فقط حکیمانه بودن) توصیف می‌نماید، و موضوع این قسم را «تو فرستاده‌ی خدا و بر صراط مستقیم هستی»، نه یک انسان معمولی، ولی دانشمند، نابغه، حکیم، مدیر و مدبر، بیان می‌دارد! پس جان این سوره، درباره ایشان است.

«يس * وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ * إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ * عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (یس، 1 تا 4)

سپس به معرفی کتابی که این رسول آورده است می‌پردازد، چرا که تجلی نبوت و رسالت، در همین اخذ و ابلاغ وحی و آوردن "شریعت" می‌باشد. لذا می‌فرماید که این کتاب، شعر، رمان، تاریخ، سخنان حکیمانه‌ی شخصی و ... نیست، بلکه «تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ » می‌باشد.

اصول دین:

اصول دین [در تمامی ادیان الهی]، دو اصل است، که عبارتند از "توحید و معاد"، یعنی شناخت و اعتقاد به اول و آخر – یا آغاز و سرانجام. یعنی «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ». چنان که اصول دین و اعتقادات کفار و ماده‌گرایان نیز دو اصل است که عبارتند از: "ما از ماده و خاکیم، و به خاک و ماده باز می‌گردیم»! اما از آنجا که پس از شناخت و ایمان به معاد، برای عقل سلیم، موضوع «حال چه کنم، چه باید بکنم، چه نباید بکنم، چگونه سالم و کامل به آن هدف و مقصد والا برسم» مطرح می‌شود، ضرورت "هدایت" روشن می‌گردد و اصل "نبوت و وحی"، الزامی می‌گردد، لذا نبوت نیز از اصول دین قرار می‌گیرد، یعنی همان حلقه‌ی وصلِ اول و آخر.

اصول دین در سوره یس:

سوره یس، مکی است و در سور مکی، بیشتر بر اصول عقاید تکیه شده است تا احکام، که بیشتر در مدینه نازل گردیده است. چرا که تا اصول درست نشود، فروع جایگاه و معنایی ندارد.

پس، تمام اصول دین، در سوره‌ی یس تشریح شده است، منتهی چون این شناخت به واسطه پیامبر و وحی حاصل می‌گردد و نبوت و رسالت، برای آدمی حلقه‌ی وصل بین توحید و معاد است، از شخص پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله و رسالت ایشان شروع می‌کند: « إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ».

از آنجا که از سویی نبوت با ایشان خاتمه می‌یابد و دیگر وحی نازل نمی‌گردد، و از سویی دیگر نبود انسان کامل و خلیفة الله میان انسان‌ها در هر زمان، با اصل هدایت منافات دارد، و انقطاع هدایت با انقطاع وحی، با حکمت منافات دارد، اصل "امامت و وجود امام"، ضروری می‌گردد، لذا توحید و معاد، و چگونگی احصای همه چیز برای ظهور در معاد را با "امام" بیان می‌دارد.

«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (یس، 12)

ترجمه: ماييم كه مردگان را زنده مى‏كنيم و آنچه كرده‏اند و آنچه از آثارشان بعد از مردن بروز مى‏كند همه را مى‏نويسيم و ما هر چيزى را در امامى مبين برشمرده‏ايم.

"إِنَّا = ما"، یعنی "من، در مقام مالکیت و سلطنت"، یعنی" «من، و تمامی تشکیلات و جنودم در نظام خلقت، ربوبیت و هدایت تکوینی و تشریعی» - "نُحْيِي الْمَوْتَى"، تأکید و تصریح به حیات پس از مرگ و معاد دارد که در توان الهی است – "وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ"، یعنی حساب و کتابی در کار هست، و این حساب و کتاب بسیار هم دقیق است، و این دقت مستلزم ثبت و ضبط همه چیز می‌باشد، لذا نه تنها اعمال نوشته می‌شود، بلکه آثار آنها که تا قیامت ادامه دارد نیز نوشته می‌شود – اما در کجا؟ آیا در دفاتری مانند دفاتر مادی دنیا؟! خیر، بلکه جان این احصا، در قلب "امام مبین"، یعنی امامی که حی، حاضر، ناظر و شاهد است قرار می‌گیرد.

بنابراین، همین یک آیه، دلالت بر "توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت" کرده است، پس قلب قرآن است.

خاتمه‌ی سوره یس:

در خاتمه نیز مجدداً بر "معاد" تأکید شده است، چرا که اعتقاد به توحید، بدون اعتقاد به معاد، هیچ بار مسئولیت و انگیزه‌ای برای "شدن" ایجاد نمی‌نماید و بالتبع ضرورت نبوت، وحی و امامت را نیز منتفی می‌سازد.

در آیات آخر، مجدداً توحید، از زاویه‌ی نگاه به خلقت و خالق، چگونگی خلقت توسط خالق، و تأکید بر بازگشت (معاد) را متذکر و بازگو نموده است:

«أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ» (81)

ترجمه: آیا کسی که آسمانها و زمین را آفرید، نمی‌تواند همانند آنان را بیافریند؟! [دوباره همان خاک شده‌ها و پوسیده‌ها را جمع کند و جان ببخشد] آری (می‌تواند)، و او آفریدگار داناست!

«إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» (82)

ترجمه: (این کار برای او سخت نیست، چرا که) فرمان او [کار او] چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می‌گوید: «موجود باش!»، آن نیز بی‌درنگ موجود می‌شود!

«فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (83)

ترجمه: پس منزّه است [از توصیفات، گمان‌ها، تجسم‌های نادرست و افتراهایی که بندگان به او نسبت می‌دهند] خداوندی که مالکیّت و حاکمیّت همه چیز در دست اوست؛ و به سوی او بازگردانده می‌شوید.

●- بنابراین، اگر پرسیده شود، جان حقایق هستی، جان اصول هدایت، جان معارف و جان کلام خدا، چیست؟ گفته می‌شود که همه در سوره‌ی یس (یاسین) آمده است، پس این سوره قلب قرآن کریم است.

 

مشارکت و هم افزایی(موضوع و نشانی لینک متن یادداشت)، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی.

پرسش:

چرا سوره یس قلب قران لقب گرفته است؟ این سوره چه اهمتی دارد که سوره‌های دیگر ندارند؟  

پاسخ:

http://www.x-shobhe.com/shobhe/9579.html

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
وبسایت کافان 98 مجله تفریحی میباشد که بهترین مطالب در حوزه های تفریحی سرگرمی و فرهنگی و عقیدتی سیاسی و اخبار را برای شما به همراه دارد
اطلاعات کاربری
ویژه
کمپین کارفرهنگی


به کمپین ویژه کار فرهنگی مرکز تبادل نظر پیرامون فعالیت در حوزه جنگ نرم بپیوندید جهت مشاهده روی لینک زیر کلیک کنید

کمپین ایده های کار فرهنگی بشتابید

کمپین ویژه کنکوری ها بشتابید

دانش اموزان و کنکوری های عزیز به کمپین کنکوری ها در وبسایت رهبر کوچک من بشتابید و از مطالب مفید استفاده کنید

جهت مشاهده اینجا کلیک کنید

کمپین بزرگ همسنگران

به کمپین اشنایی با همسنگران جنگ نرم بپیوندید و با سایت های فعال در جنگ نرم اشنا شوید

جهت مشاهده کمپین همسنگران اینجا کلیک کنید


همراه شما هستیم از وبسایت رهبر کوچک من با بخش ایده های تشکیلاتی که شامل ایده هایی خوبی جهت فعالیت در مدارس به شما پیشنهاد میشود و امیدواریم ایده کوچکی در زمینه فعالیت در مدارس شما باشد

این ایده ها شامل مواردی است در زمینه جذب دانش اموزان و فعالیت های مختلف به مناسبت های مختلف و ایده های فعالیت های مدرسه ای و برون مدرسه ای برای اثر گذاری هرچه بیشتر تشکل شما در مدرسه &

جهت مشاهده ایده ها روی عنوان مورد نظر کلیک کنید

1-ایده های تشکیلاتی ثبت نام و گروه بندی

2-ایده های تشکیلاتی در بخش نشریات

3-ایده های تشکیلاتی در حوزه فضای مجازی

4-ایده های تشکیلاتی در خصوص زدن نمایشگاه

5-ایده های تشکیلاتی در خصوص جوایز

6-ایده های تشکیلاتی برنامه صبحگاهی

7-ایده های تشکیلاتی حلقه ها و جلسات

8-ایده های تشکیلاتی واحد مسابقات

9-ایده های تشکیلاتی تابلو های محیطی

10-ایده های تشکیلاتی تامین بودجه

11-ایده های تشکیلاتی برای ایام محرم



منتظر ایده های جدید باشید
کمپین حمایت از کالای ایرانی
در سال حمایت از کالای ایرانی  جهت مشاهده کمپین حمایت از کالای ایرانی اینجا کلیک کنید