close
دانلود آهنگ جدید
حمام کردن در حال روزه چه حکمی دارد
  •  سرویس آشپزخانه 5 تکه ناوالس کد SRV5-4

    سرویس آشپزخانه 5 تکه ناوالس کد SRV5-4

  • سرویس آشپزخانه 13 تکه واته مدل پاپیون

    سرویس آشپزخانه 13 تکه واته مدل پاپیون

  • سشوار پلازا مدل 9212

    سشوار پلازا مدل 9212

  •  گوشی موبایل نوکیا مدل 1 دو سیم کارت

    گوشی موبایل نوکیا مدل 1 دو سیم کارت

  • تحقیق درباره جرایم علیه اموال و مالکیت

    تحقیق درباره جرایم علیه اموال و مالکیت

  • گوشی مناسب افراد سالخورده

    گوشی مناسب افراد سالخورده

  • ارزان ترین گوشی تلفن همراه ساده

    ارزان ترین گوشی تلفن همراه ساده

  • لامپ ال ای دی 18 وات پارسه شید کد 001 پایه E27

    لامپ ال ای دی 18 وات پارسه شید کد 001 پایه E27

  •  فلش مموری ایکس-انرژی مدل USB2.0 Gold ظرفیت 32 گیگابایت

    فلش مموری ایکس-انرژی مدل USB2.0 Gold ظرفیت 32 گیگابایت

  •  مبدل USB به USB-C مدل OTG PLUS USB

    مبدل USB به USB-C مدل OTG PLUS USB

حمام کردن در حال روزه چه حکمی دارد
  • تاریخ ارسال : شنبه 28 ارديبهشت 1398
  • بازدید : 584 مشاهده

همراه شما هستیم از مجله تفریحی کاقان 98 گروه دین و مذهب و بخش احکام شرعی  این قسمت حمام کردن در حال روزه چه حکمی داردجنب شدن در خواب روزه دار

 

حمام کردن در حال روزه چه حکمی دارد

 

آیا حمام رفتن روزه دار اشکال دارد؟

حمام کردن به خودی خود اشکال ندارد. بخار آب و يا بخار حمام و يا بخار سونا و جكوزي در استخر اگر استنشاق شود باطل كننده روزه نيست به شرطي كه بخار غلیظ به آب در فضاي دهان تبدیل نشود. بر همين اساس خوردن اين رطوبت سبب باطل شدن روزه مي گردد

 

 

 

مسأله ۱۳۶۲ـ لازم است تمام افراد از کشیدن سیگار و استعمال هر گونه دخانیات در هر حال پرهیز کنند بعلاوه سبب باطل شدن روزه مى شود بنابر احتیاط واجب و نیز احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند، ولى رفتن به حمّام اشکال ندارد، هرچند فضاى حمّام را بخار گرفته باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

 

مسأله ۱۶۵۷ چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است: … انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود…


ايا حمام رفتن روزه را باطل ميكند؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با مرکز؛
حمام رفتن روزه را باطل نمي كند و اگر باعث ضعف شود مکروه است. ولی ضرری به روزه نمی زند.(1)
پی نوشت:
1. آیت الله مکارم توضیح المسائل مسئله 1398.

 

 

 

در ماه رمضان در صورتی که انجام غسل با فرو بردن سر در آب همراه است آیا این عمل (شستن سر) باعث باطل شدن روزه نمی شود؟

اکثر مراجع معظم تقلید غسل ارتماسی را برای روزه دار در ماه رمضان جایز ندانسته و در صورت ارتکاب عمدی آن، روزه و غسل وی را باطل می دانند. بله اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسئله انجام داد روزه و غسل او صحیح است.[1]

بنابراین، این شخص، یا باید غسل ترتیبی انجام دهد یا در صورت داشتن عذر تیمم بدل از غسل کند.

این سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد.


[1]. رک: توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌1، ص 219؛ (آیه الله سیستانى: فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمى‌کند ولى کراهت شدید دارد. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌1، ص 905)؛ (آیه الله شبیری: اگر بدون عذر غسل ارتماسى کند بنا بر احتیاط واجب غسل او باطل مى‌باشد. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌1، ص 220)؛ (نظر آیه الله مکارم احتیاط واجب در عدم جواز است. همان )

 

 


 

بیشتر بخوانید: جنب شدن در خواب روزه دار

 

 

 

توضیحات کارشناس از وبسایت امام خمینی :

چنین نیست که اسلام تنها و فقط به طهارت روح و پاکی جان توجه کرده و اهمیت داده باشد، بلکه نظافت و پاکی در همه ابعاد وجودی و شؤون زندگی انسان مورد تأکید بوده و در سخنان اولیای الهی و منابع اسلامی بدان توصیه و سفارش زیادی شده است. جمله معروف "النظافة من الایمان" عمق و ابعاد اهمیت آن را به خوبی روشن می‌سازد.

در این جهت از نقش حمام کردن و زدودن چرک و آلودگی از بدن در بهداشت جسم و روان، حفظ سلامتی و شادابی انسان و ارتقای کمی و کیفی کار و فعالیت روزانه نمی‌توان چشم پوشی کرد.

چه بسا که آداب معاشرت و اصول اخلاقی اقتضا می‌کند انسان در طول روز اقدام به دوش گرفتن نماید تا که در محیط خانه و عرصه اجتماع دیگران از بوی ناخوشایند بدن وی آزار نبینند.

با این وصف در احکام روزه آمده است که "زیر آب فرو بردن تمام سر در یک لحظه" روزه را باطل می‌کند. این مسأله موجب پیدایش سؤالاتی است؛ مانند:

اگر چنین است پس حمام کردن در حال روزه چه می‌شود و چه حکمی دارد؟ 

آیا زیر آب دوش قرار دادن سر نیز همین حکم را دارد و مبطل روزه است؟

برای روشن شدن مسأله باید ببینیم از دید فقها این‌ها در واقع یک موضوع واحد هستند یا دو موضوع متفاوت؟

وقتی منابع فتوایی فقهای بزرگ از جمله امام خمینی (ره) را بررسی می‌کنیم به این نکته می‌رسیم که ایشان این دو را متفاوت از هم دیده‌اند. به این بیان که بر سر ریختن آب موضوعی غیر از فرو بردن سر در آب است. به اولی "غمس الرأس فی الماء" صدق نمی کند لذا زیر آب دوش رفتن با روزه‌داری منافات ندارد و مبطل روزه نبوده و لازم نیست که روزه‌دار خود را از این جهت در مضیقه ببیند.

فرع مزبور در صفحه 549 کتاب "العروة الوثقى مع تعالیق الإمام الخمینی" چنین آمده است:

(مسألة 33): لابأس بإفاضة الماء علىٰ رأسه، و إن اشتمل علىٰ جمیعه ما لم یصدق الرمس فی الماء، نعم لو أدخل رأسه أو تمام بدنه فی النهر المنصبّ من عال إلى السافل و لو علىٰ وجه التسنیم فالظاهر البطلان؛ لصدق الرمس، و کذا فی المیزاب إذا کان کبیراً و کان الماء کثیراً کالنهر مثلًا.

یعنی: باکى نیست به ریختن آب بر سر اگر چه تمام آن را فرا گیرد مادامى که بر آن فرو بردن سر در آب، صدق نکند. بلى، هر گاه روزه‌دار سر و یا تمام بدن خویش را زیر آب زیادى که از نهر یا ناودان بزرگى از بالا به پایین می‌ریزد و سرازیر می‌باشد، وارد کند، پس ظاهر بطلان روزه است؛ زیرا که آب با شکل جریانی که دارد همه سر فرا می‌گیرد و  بر سر را داخل آن کردن، ارتماس صادق است.

بنابر این روزه در صورتی باطل می‌شود که روزه‌دار همه سر را در آب ثابت و جاری مثل آب دریا و وان حمام و رودخانه فرو برد و یا این که آن را در زیر ناودان و آبشاری که آب زیادی از آن سرازیر است و حجم آب همه سر را مانند آب دریا و استخر فرا می‌گیرد، داخل کند. اما زیر آب دوش حمام و آبشار کم آب بردن سر مبطل روزه نیست.

اما در خصوص حمام کردن در حال روزه که فرعی متمایز با مسأله "زیر آب دوش بردن سر" است نیز نظر امام خمینی (ره) بر این است که مبطل روزه نیست. و تنها در صورتی که روزه‌دار بترسد حمام رفتن باعث ضعف او می‌گردد مکروه است. مراجعه شود به تحریر الوسیلة؛ ج‌1، ص: 272 «مسأله 1- یکره للصائم امور: ...و منه دخول الحمام اذا خشی منه الضعف ...»