•  سرویس آشپزخانه 5 تکه ناوالس کد SRV5-4

    سرویس آشپزخانه 5 تکه ناوالس کد SRV5-4

  • سرویس آشپزخانه 13 تکه واته مدل پاپیون

    سرویس آشپزخانه 13 تکه واته مدل پاپیون

  • سشوار پلازا مدل 9212

    سشوار پلازا مدل 9212

  •  گوشی موبایل نوکیا مدل 1 دو سیم کارت

    گوشی موبایل نوکیا مدل 1 دو سیم کارت

  • تحقیق درباره جرایم علیه اموال و مالکیت

    تحقیق درباره جرایم علیه اموال و مالکیت

  • گوشی مناسب افراد سالخورده

    گوشی مناسب افراد سالخورده

  • ارزان ترین گوشی تلفن همراه ساده

    ارزان ترین گوشی تلفن همراه ساده

  • لامپ ال ای دی 18 وات پارسه شید کد 001 پایه E27

    لامپ ال ای دی 18 وات پارسه شید کد 001 پایه E27

  •  فلش مموری ایکس-انرژی مدل USB2.0 Gold ظرفیت 32 گیگابایت

    فلش مموری ایکس-انرژی مدل USB2.0 Gold ظرفیت 32 گیگابایت

  •  مبدل USB به USB-C مدل OTG PLUS USB

    مبدل USB به USB-C مدل OTG PLUS USB

همه چیز در مورد علوم غریبه
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 16 تير 1398
  • بازدید : 272 مشاهده
همراه شما هستیم از مجله تفریحی کافان 98 گروه دین و مذهب و بخش علوم غریبه این قسمت همه چیز در مورد علوم غریبه

 

 

😨 همه چیز در مورد علوم غریبه 👇

 

علوم غریبه وقتی می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم باید بدانیم به زبان ساده یک علم عجیب و نا آشنا و با وسعت بسیار زیاد ، به طوری که در هر عصری تعداد افرادی که به آن تسلط دارند ، بسیار بسیار کم تر از انگشتان دست هستند و البته در این بین شیادان و افرادی که ادعا داشتن چنین علومی را دارند بسیار بسیار زیاد هستند و از این رو باید بسیار مراقب باشید که تا در دام چنین افرادی نیفتین و البته در قسمت تجربه های تلخ ماجرا های واقعی زیادی را عنوان کرده ایم از اینکه چگونه افراد در دام این مدعیان دروغین افتاده اند

 

 

تجربه های مختلف در رابطه با رجوع به دعانویس ها و رمال ها و یا کنجکاوی در حوزه علوم غریبه 👇👇👇

 

علوم غریبه: دانشهای سرّی و پنهان را گویند.

 

علوم غریبه عبارت است از دانشهای سری و پنهان که به وسیله آن از اسرار و امور پنهان آگاهی حاصل و یا تصرفات غیر عادی و شگفت انجام می‌شود. علم کیمیا ، جفر ، رمل ، اوفاق ، طلسمات ، سیمیا ، ریمیا ، هیمیا و لیمیا از جمله علوم غریبه است.

 

حالا برای اینکه بدونین هر کدوم از علوم کیمیا و جعفر و اوفاق و طلسمات و سیمیا و ریمیا و هیمیا و لیمیا چیه براتون هر کدوم رو یک توضیح مختصر میدم تا بهتر اشنا بشین

 

 

✔️ کیمیا

کیمیا یکی از شاخه‌های علوم غریبه است که به کوشش در تبدیل کانی‌ها و فلزات می‌پردازد. علوم غریبه یا کُلُّهُ سِرّ دارای پنج شاخه عمده می‌باشد که دانش طبیعی آن، کیمیا نامیده می‌شود. از دیگر شاخه‌های آن به‌نظر ابوریحان بیرونی، می‌توان به ‌هیمیا، ریمیا، لیمیا و سیمیا اشاره کرد.

 

 

 

✔️ جفر : جَفر به فتح جیم به علم حروف و تأثیر آنها گفته می شود.

علم حروف را می گویند

علم جفر که از آن به علم تکسیر نیز تعبیر می‌کنند، علمی است که در آن از اقسام و خواص حروف و چگونگی تأثیر آنها، بحث می‌شود. بنابر تصریح برخی، فراگیری علم جفر جایز است؛

لیکن برخی پیشگویی جزمی و حتمی از طریق جفر و مانند آن را حرام دانسته‌اند.

 

✔️ رمل

رمل‏ نام یکی از علوم غریبه است. که ازآن به مناسبت در باب تجارت سخن‏ گفته‌‏اند.

رَمْل شا خه اى از علوم و به معنای ریگ و سنگ ریزه است.

رمل به معناى نخست، علمى است که در آن از اشکال شانزده گانه بحث مى‏شود و نتیجه آن استعلام از مجهولات و وقوف به احوال عالم است. به دارنده چنین علمى «رمال» گویند.

علم رمل به حضرت دانیال پیغمبر علیه السّلام نسبت داده شده است.

 


✔️ اوفاق

علم اوفاق موفق کردن شکلی است که عدد مجموع سطور آنچه افقی چه عمودی و چه مورب با هم برابر باشد. در این صورت شکل را موفق می‌خوانند. در نتیجه این تنظیم، انرژی‌های مستودع در متن کلماتی که(آیات، اذکار، عزائم و ...) به صورت عدد در آمده و در مربع موفق شده، کانونی شده و تأثیر خود را در عالم مثال شروع می‌نمایند. البته استخراج عزایم و مواکل از مربع و قرائت آن در ساعات و زمان‌های خاص به تعداد لازم در این خصوص لازم و واجب است.

 

 

✔️ طلسمات

طلسم، آمیزه‌ای از ترکیب قوای فعال آسمانی با قوای منفعل زمینی جهت تأثیرگذاری شگفت آور بر پدیده‌ها را گویند.

سه نظر درباره واژه طلسم

۱. ترکیب یافته از «طلّ» و « اسم » به معنای اثر اسم.
۲. لفظی یونانی به معنای گره ناگشودنی.
۳. برگردانده «مُسلّط». بنابراین، طلسم همان مسلط است و علت نامگذاری طلسم به این نام، چیرگی طلسم بر فرد طلسم شده است.

منشا دانش طلسم

از دانش‌های مکتوم و پنهان « هیمیا » است که از ترکیب قوای آسمانی با عناصر زمینی با هدف دستیابی به آثار شگرف بحث می‌کند. طلسمات بر پایه همین دانش است.
دارندگان این دانش بر این باورند که اوضاع آسمانی و سیارات با رویدادهای زمینی مرتبطند؛ چنان که عناصر زمینی و مرکبات و کیفیات طبیعی آنها با حوادث زمینی ارتباط دارند. بنابراین، اگر صورت آسمانی همسو و مناسب با یکی از رخدادها، همچون مرگ کسی یا بقای او با صورت زمینی مناسب آن ترکیب شود، آن حادثه پدید می‌آید؛ زیرا قوای آسمانی، فاعل و تأثیرگذار و قوای زمینی، قابل و اثرپذیرند و با اجتماع فاعل و قابل، پیدایی اثر، قهری است.

احکام در باب سحر

برخی، طلسم را از اقسام سحر بر شمرده و احکام آن را بر طلسم جاری کرده‌اند.

برخی نیز طلسم را در حکم به سحر ملحق کرده‌اند؛ هر چند عنوان سحر بر آن صادق نباشد.

برخی دیگر آن را خارج از سحر دانسته و عمل آن را حرام ندانسته‌اند، مگر آنکه امر حرامی را در پی داشته باشد، مانند زیان رساندن به مسلمانان یا فریب دادن و مشتبه کردن واقع بر آنان یا اینکه طلسم توأم با هتک حرمت مقدسات ، همچون قرآن باشد که در هر دو صورت حرام خواهد بود؛ اما اگر طلسم با اغراض مباح از قبیل حضور غائب ، پایداری ساختمان و پیروزی مسلمانان انجام گیرد، در صورتی که مشتمل بر کلمات کفر نباشد، جایز است.

برخی به‌کار گرفتن طلسم در زیان رساندن به دیگران را سحر دانسته و احکام سحر، همچون کشتن ساحر مسلمان را بر آن جاری دانسته‌اند.

 

 

✔️ سیمیا

ایجاد صورتهای خیالی و واقعی جلوه دادن آنها را سیمیا گویند. از احکام عنوان یاد شده به مناسبت در باب تجارت سخن گفته‏اند.

سیمیا، عبرانی معرب

واژه سیمیا نزد برخى، عبرانی معرّب است و ریشه آن سیم یه (شیم یه) نام خدا بوده است.


برخى دیگر آن را واژه‏اى عربی و از ریشه «سِمه» به معناى نشانه دانسته‏اند.

سیمیا، نوع غیر حقیقی سحر

بعضى گفته‏اند: سیمیا به نوع غیر حقیقى سحر اطلاق مى‏شود و مراد از آن ایجاد صورتهاى خیالى است، بدون آنکه در خارج واقعیتى داشته باشد. گاهى نیز به ایجاد آن صورتها در حس اطلاق مى‏گردد؛ بدین گونه که ساحر بر ماده و جوهر هوا، آن صورتها را مى‏پوشاند و آنها را آشکار مى‏سازد؛ لیکن به دلیل لطافت جوهر و ماده هوا، صورتهاى نمود یافته به سرعت ناپدید مى‏شوند.

روش کار سیمیاگران

از کلمات برخى استفاده مى‏شود که سیمیاگران با کنار هم گذاشتن حروف و ترکیب اسمها و کلمات، در مخیله افراد تصرف مى‏کنند و صورتهای خیالی را در ذهن آنان به گونه‏اى ترسیم مى‏کنند که گویى واقعیت خارجی دارند؛ در حالى که صرفاً خیال است و واقعیتى در خارج وجود ندارد. در حقیقت، آنچه افراد به واسطه آن در بیداری مى‏بینند شبیه آن چیزى است که انسان در خواب مى‏بیند.
مستفاد از کلمات برخى دیگر این است که ایجاد صورتهای تخیلی بخشى از سیمیا مى‏باشد و بخش دیگر آن واقعى است؛ از این رو، برخى سیمیا را این گونه تعریف کرده‏اند: دانشى که از آمیختن قوای ارادی با قوای خاص مادی براى دستیابى به تصرفات شگفت‏آور در امور طبیعی بحث مى‏کند. که نوعى از آن تصرف در خیال است و «حَسْرُ العُیون» نامیده مى‏شود.

حکم

 عمل سحر و نیز یاد دادن و یاد گرفتن آن جهت عمل و گرفتن اجرت در ازاى آن، حرام و باطل است. سیمیا بر اساس تعریفهاى یاد شده از مصادیق سحر، بلکه به تصریح برخى از بارزترین مصادیق آن است.

 

 

✔️ ریمیا

ریمیا علم شعبده یا تردستی است و از علوم خفیه به شمار می‌رود و یکی از پنج شاخه کله سر است که از استخدام قوای مادی برای دستیابی به آثاری خارق‌العاده سخن می‌گوید. یکی دیگر از عجایب این علم این است به وسیله این علم می‌توان در یک لحظه به هر مکانی رفت (طی‌الارض).[۱]


 

✔️  هیمیا

هیمیا یکی از شاخه‌های علوم خفیه است.

بنا به تعریف باورمندان به این دانش‌نما، هیمیا علم تسخیرات است و در آن آمیختن نیروهای جهان فراسو با عناصر این‌جهانی مد نظر است.

در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی (عناصر این‌جهانی) نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند. ظاهراً طالع‌بینی نیز زیرمجموعه هیمیا می‌باشد. در طالع‌بینی باور بر این است که محل و موقعیت قرار گرفتن ستارگان در لحظه تولد نوزاد، بر سرنوشت و آینده او تأثیر می‌گذارد و از این طریق نسبت به پیشگویی در مورد آینده اقدام می‌شود. طالع‌بینان معمولاً با استناد به تأثیرات ماه، خورشید و ستارگان دیگر پیشگویی می‌کنند.

 

 ✔️ لیمیا

لیمیا از شاخه‌های علوم خفیه است. به نظر برخی از معتقدان به آن، لیمیا علمی است که از کیفیت تأثیر قدرت اراده و روح به وسیله ارتباط آن با ارواح قوی و بزرگ، مانند ارتباط با فرشتگانی که موکل ستارگانند، گفتگو دارد. این علم همان فن تسخیر است؛ چون به وسیله آن ارواح قوی یا جنیان را تسخیر کرده و از آنان کمک می‌گیرد.

به گفته باورمندان به آن، در لیمیا چگونگی تأثیرهای ارادی در صورت اتصالش با موجودات ماورائی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. لیمیا منجر به کسب قدرت تسخیر جن و روح می‌شود. منظور از تسخیر آن است که موجودات در اختیار و به فرمان انسان باشند.

 

 خوب خوب این فقط یک معرفی خیلی کوتاه در مورد بعضی موارد و کلمات پیرامون علوم غریبه بود و باید بدانید ، وسعت علوم غریبه بسیار بسیار زیاد است و شناخت آن نیز کار هر کسی نیست و البته گاهی خطرناک است و باید از رفتن به سمت آن اجتناب کرد و هر چند برای شما احکام مربوطه و هم چنین اینکه چرا باید به سمت حوزه علوم غریبه نرویم را قبلا مورد بررسی قرار داده ایم .

 

این مطالب را نیز در ادامه مطالعه در مورد علوم غریبه نیز حتما بخوانید 👇👇👇

 

 

 

البته باید این را هم بدانیم که علوم غریبه علمی است که جذابیت گاهی برای بعضی افراد به دنبال دارد و البته نیز برای بعضی دیگر همراه با ترس خواهد بود و شاید گاهی بعضی بخش های آن جذاب و طوری باشد که شما را مجذوب خودش کند و از این جهت حس کنجکاوی شما را تحریک می کند برای اینکه دوست داشته باشید این علوم بیشتر بشناسید و برای همین مطمئن باشید شاید به سمت کتب علوم غریبه بروید و مطالب مختلفی را در این بین یاد بگیرید و بخوانید ، اما باید مراقب خود باشید ، حوزه علوم غریبه اول اینکه خیلی بخش های آن به علت وجود خطرات زیاد ممنوعه هستند و در شرع نیز ممنوع شده است و به علاوه این حس کنجکاوی شما را در بیشتر مواقع به دردسر می اندازد از این نظر حتما پست مهم ما در رابطه با این موضوع را بخوانید تا بیشتر روی حس کنجکاوی خود در حوزه علوم غریبه دقت داشته باشید 

 

مراقب حس کنجکاوی خودتان باشید 👇👇👇

 

 کمی بیشتر در مورد علوم غریبه صحبت کنیم 👇👇👇

علوم خَفیّه یا علوم غریبه یکی از دو شاخهٔ «علوم» در تقسیمات قدیمی دانش‌ها در نظام آموزش مدارس اسلامی بوده‌است. شاخهٔ دیگر، یعنی علوم جَلیّه، به طب و منطق و هندسه و غیره مربوط است قوانین مشخصی داشت و در کتاب‌ها نوشته و در مکاتب تدریس می‌شد، ولی علوم خفیه - که علوم غریبه نیز نامیده می‌شوند - به نیروهای مافوق طبیعت می‌پردازد و اسرار آن در نزد عالمانش پنهان می‌ماند. اگرچه نمی‌توان علوم خفیه و علوم جلیّه را به ترتیب به همان متافیزیک و فیزیک ارسطویی ترجمه کرد، اما مشابهت بسیاری بین چنین تقسیم‌بندیهایی وجود دارد.

 

شاخه‌ها

علوم و فنونی مثل طالع‌بینی، جفر (علم الحروف) و رمل (علم نقطه) (احضار جن)(کارگشایی)(بخت گشایی)(طلب فرزند) (محبت) (طلسمات و جادو) در رابطه با علوم شکل گرفتند و استفاده می‌شوند.

کلیه شاخه‌های علوم غریبه در کتب شیعه به ۳۴ شاخه به قرار زیر تقسیم می‌شود:

  • خمسهٔ مُحتجبه (کیمیا · لیمیا · هیمیا · سیمیا · ریمیا)
  • خواص‌شناسی (خواص اسماءالله · خواص آیات و سوره‌ها · خواص ادعیه · حرز · خواص اوراد و اذکار و ختومات · خواص تعاویذ و رُقی · خواص حروف و جُمَل و اشکال · خواص الاشیاء · خواص طبع‌ها)
  • جفر · رمل · عددشناسی · علم اوفاق · تفأل · استخاره · علم الاعضاء · علم الاکتاف · وهم و دم · قیافه‌شناسی · کف‌بینی · ستاره بینی · ملاحم · تعبیر خواب · هیپنوتیزم · مانیه‌تیزم · تلقین به نفس · تله‌پاتی · تخلیه روح · روشن‌بینی

حل مشکلات و…


خمسه مُحتجبه👇👇👇

خمسه مُحتجبه از شاخه‌های علوم خفیه می‌باشد که مشتمل بر دانش‌های زیر است:

  • کیمیا: کوشش در دگرش (تبدیل) کانی‌ها و فلزات، علم اکسیر.
  • لیمیا: تبدیل قوای فاعل به مفعول یا بالعکس، علم طلسمات.
  • هیمیا: احوال ستارگان و حیوانات مرتبط با آنها، علم تسخیرات.
  • سیمیا: راز و رمز اعداد دیدن و تصرف موجودات تخیلی، علم خیالات.
  • ریمیا: تردستی یا علم شعبدات.

پنج حرف اول نام این شاخه‌ها که «خمسه محتجبه» نامیده می‌شدند، عبارت «کُلَه سِر» را می‌سازد که به معنی مجموعهٔ اسرار است.[۱] و کَلِّه سَر هم یاد شده‌است که مراد از او داشتن مغز و مفکره قوی است و اگر کسی را این اسباب در دسترس نباشد، نباید وارد این مقوله گردد.کله سر یعنی تمام آن سر یا پنهان است.


خواص‌شناسی👇👇👇

خواص‌شناسی گونه‌ای از علوم خفیه است که می‌تواند شامل مباحث زیر باشد:

  • تعویذ (حرز): در میان بسیاری اقوام از دیرباز باور به جن و موجودات فراطبیعی آسیب‌رسان رواج داشته و برای احساس امنیت در قبال آن‌ها برخی افراد ورد و ذکرهایی را نوشته و با خود همراه می‌کنند که به این وردها و نوشته‌ها تَعویذ گفته می‌شود. گاه نیز به این منظور، گوهر، تکه‌سنگ، نگاره، سکه، آویزه، انگشتر، تندیس، گیاه یا جانور هم به کار می‌رود.
  • عددشناسی (یا علم اعداد): عددشناسی یعنی تفسیر اعداد به وسیله اعداد. عددشناسی پایه علم حروف است. عددشناسی در طالع بینی استفاده می‌شود. عددشناسی برای شخصیت‌شناسی نیز استفاده می‌شود.
  • خواص اسماءالله
  • خواص آیات و سوره‌ها
  • خواص ادعیه
  • خواص اوراد و اذکار و ختومات
  • خواص تعاویذ و رُقی
  • خواص حروف و جُمَل و اشکال
  • خواص الاشیاء
  • خواص طبع‌ها
  • خواص سنگ‌ها

 

 

اما خوب تا اینجا در مورد علوم غریبه صحبت کردیم بگذارید یکسری مطالب مهم دیگر را در قالب نکات طلایی برای شما بیان کنیم ، چون شمایی که علاقه مند به حزوه علوم غریبه هستین نیاز هست ، تا این نکات را هم بدانید 👇👇👇

 

✔️ نکته اول : باید بدانید علوم غریبه در میان مردم ، یا ناشناخته است و یا باور غلطی نسبت به آن دارند ، مثلا در جامعه ، عده ای هستند که به صورت کلی علوم غریبه را رد می کنند و دید انکاری نسبت به آن دارند و عده ای نیز به صورت خیلی غیر واقع و یا دروغین به این مسئله می پردازند ، هرچند نهایتی در علوم غریبه و سحر و امثالهم وجود ندارد ، اما بودن آن و یا بودن فردی مسلط به این موارد بسیار نادر است و برای همین بیشتر مواردی که مطرح می شود شاید خرافه بافی باشد و برای همین این دوگانگی انکار و توجه بیش از حد باعث شده است که این علم ناشناخته بماند و همین ناشناخته بودن عاملی شده است برای اینکه بساط کلاهبرداری در این حوزه گسترانیده بشود و در مقالات قبلی در مورد این مسئله یعنی کلاهبرداری صحبت کرده ایم 👇👇👇

 

در مورد مصادیق کلاه برداری در حوزه علوم غریبه بیشتر اشنا بشوید 👇👇👇

 

 

✔️  نکته دوم : نکته بعدی این است که شما باید بدانید که جایگاه علوم غریبه در بین دین و مذهب ما چگونه است ، یعنی نگاه دین و مذهب نسبت به علوم غریبه چگونه است و جدا از احکامی که قبلا به آن اشاره کردیم شما باید کمی بیشتر در مورد جایگاه این علم در دین و مذهب ما اشنا بشوید , و برای همین امر در پست ویژه ای به این مطلب پرداخته ایم که میتوانید از آن استفاده کنین

 

 

 

✔️  نکته سوم : تفاوت راه عرفان با راه علوم غريبه ، این مسئله را باید شما بیشتر مورد بررسی قرار دهید چون این دو شباهت شاید گاهی به هم داشته باشند و برای همین باید این دو مسئله را بتوان از هم تفکیک کرد .

تفاوت راه عرفان با راه علوم غريبه

سخني از علامه طباطبايی

مرحوم علامه طباطبايي در تفسير قيّم الميزان ذيل آيات ۱۰۲ و ۱۰۳ از سورة بقره که مربوط به داستان هاروت و ماروت است، بحثي فلسفي و علمي دارند و چون اين دو بحث كاملاً مرتبط است، ترجمة خلاصه‌اي از آن را مي‌آوريم و سپس نكات مورد استفاده از سخن ايشان را آورده و آنگاه بحث را پي مي‌گيريم.

بحث فلسفي (درباره علوم غریبه)

«تجربة شخصي ما و حكايات شنيده شده شكي در وقوع كارهاي خارق عادت باقي نمي‌گذارد. كمتر كسي است (از ما) كه كار خارق عادت نديده يا نشنيده باشد. همة ما كم يا زياد از اين‌گونه كارها ديده و شنيده‌ايم.

اگر دقت كنيم، اكثر اين كارها، به اسباب عادي طبيعي باز مي‌گردد و سه گونه است:

  • الف. كارهاي خارق عادتي كه صاحبانش بر اثر تمرين و عادت بر آنها قدرت يافته‌اند، مانند خوردن زهر، حمل اجسام سنگين و راه رفتن بر روي طناب در هوا.
  • ب. كارهاي خارق عادتي كه علتش بر مردم مجهول است، مثل اينكه کسي ماده‌اي به خود بمالد كه مانع آتش باشد و سپس وارد آتش شود يا نوشته‌اي نامرئي كه در برابر آتش ظاهر مي‌شود.
  • ج. كارهاي خارق عادتي كه با حركات سريع انجام مي‌شود، مانند كارهاي شعبده‌بازها.

همة اين انواع سه‌گانه داراي اسباب و علل طبيعي و عادي هستند كه ما نمي‌فهميم يا نمي‌توانيم، زيرا تمرين نكرده‌ايم.

 

اما همة كارهاي خارق عادت چنين نيستند؛ يعني همه مستند به اسباب طبيعي عادي نيستند، بلكه بعضي واقعا خارق عادت است. مانند خبر دادن از غيب و به خصوص آينده و نيز تأثيرگذاري در دوستي‌ها و دشمني‌ها و گره‌زدن‌ها و گره‌گشايي‌ها و بيمار ساختن يا خواباندن اشخاص و احضار ارواح يا حركت دادن اجسام با اراده كه اين كارها از اصحاب رياضت، ديده شده و قابل انكار هم نيست.

بعضي را خود ديده‌ايم و برخي را كساني كه سخنشان قابل تشكيك نيست، نقل كرده‌اند و هم اينك مرتاضان فراواني در ايران و هند و ديگر كشورها هستند كه از اين كارها مي‌كنند.

اگر خوب در رياضات اين گروه و تجربه‌هاي عملي‌شان با همة تنوعي كه دارند دقت كنيم، بايد بگوييم اين كارها همه مستند به «قوة اراده» و «ايمان به تأثير» است. البته اراده تابع علم و اعتقاد است. اين ارادة تأثيرگذار گاه هميشه هست و گاه در ظرف شرايط خاصي پيدا مي‌شود. شرايط خاص مثلاً در جاي خاصي با مركّب خاصي مطلب خاصي نوشته شود كه در تأثيرگذاري در دوستي‌ها و دشمني‌ها چنين است، يا ورد خاصّي (عوذه) خوانده شود و ... . همة اين شرايط براي پيدا شدن آن ارادة تأثيرگذار است، زیرا علم اگر يقيني باشد، براي حواس آدمي مشاهدة متعلقش را به ارمغان مي‌آورد و صحت اين ادعا قابل آزمون است.

کافي است به خود تلقين كنيد كه چيزي يا شخصي در جايي حاضر است. به اين صورت كه جز اين مطلب به چيزي نينديشيد و هيچ شكي هم به خود راه ندهيد. در اين صورت آن شيء يا شخص را آن‌چنان كه در نظر داشتيد، در برابرتان حاضر مي‌بينيد.

چنانكه بعضي پزشكان هم امراض خطرناك را با تلقين سلامتي به مريض درمان كرده‌اند.

حال اگر اراده قوي شود، مي‌تواند در ديگري همين اثر را بگذارد. بدون شرط يا در ظرف شرايط خاص.

 

از آنچه گفته شد، سه مطلب به دست مي‌آيد:

۱. ملاك در تأثير ارادة صاحب خرق عادت، علم قطعي اوست، ولي مطابقت اين علم با خارج لازم نيست. شاهد اين است كه كساني كه به تسخير ستارگان معتقد بودند، يقين به ارتباط با ارواح افلاك داشتند، با اينكه مي‌دانيم فلك وجود خارجي ندارد. از همين قبيل است آنان كه با ملك و شيطان خود را مرتبط مي‌دانند و اسمائي را از آنان واسطه قرار مي‌دهند و نيز همين‌گونه است كار صاحبان احضار ارواح. اينان هيچ دليلي بر حضور ارواح در غير از خيال و حسّشان ندارند، زیرا اگر روح در خارج حاضر مي‌شد، بايد همگان مي‌فهميدند و از اينجا جواب چهار شُبهه در باب احضار ارواح به دست مي‌آيد.

 

۲. صاحبان اين اراده دو گروهند:

الف. كساني كه در اراده‌شان بر قوّت نفس خود تكيه مي‌كنند، مانند اصحاب رياضات، قهراً اين گروه مقدار تأثير اراده‌شان محدود است، هم در خارج و هم از نظر نفس صاحب اراده. اين تأثيرگذاري اگر با گزارش گرفتن يا كمك جنّ يا ارواح يا نفوس باشد، كهانت ناميده مي‌شود و اگر با «دعوت» يا «عزيمت» يا «رُقْيه» باشد، سحر ناميده مي‌شود.

ب. انبيا و اوليا كه در تأثير اراده‌شان بر پروردگار اتكا دارند، اهل عبودیت و بندگي خدا و صاحبان يقين‌اند و هيچ چيز را جز به‌وسيلة خدا و براي خدايشان نمي‌خواهند. البته اين اراده پاك است و از نفسي نشأت گرفته كه هيچ استقلال و رنگ تمايلات نفساني در آن وجود ندارد و فقط تكيه‌اش بر خداست و لذا چون خدايي است نه محدود است و نه مقيد. اين تأثيرگذاري اگر همراه تحدي (دعوت به آوردن مشابه) باشد، معجزه ناميده مي‌شود، چنانكه در مورد انبيا چنين است و اگر بدون تحدي باشد يا همراه دعاست كه استجابت دعا نام مي‌گيرد و يا نيست كه كرامت ناميده مي‌شود.

 

۳. اگر مطلب وابسته به «قوت اراده» شد و اراده از اين حيث داراي مراتب است، پس اين امكان وجود دارد كه برخي اراده‌ها اثر بعضي ديگر را خنثي سازد، چنانكه معجزه مي‌تواند سحر را ابطال كند يا برخي اراده‌ها در بعضي انسان‌ها تأثير نگذارد، چنانكه در مورد خواب مغناطيسي و احضار ارواح كاملاً مشهود است كه مثلاً بعضي ارواح را هر كس نمي‌تواند احضار سازد.

بحثی علمی (درباره علوم غریبه)

دانش‌هايي كه دربارة تأثيرات شگفت‌آور و خوارق عادت بحث مي‌كند، بسيار است و ارائة نظريه‌اي كامل دربارة اقسام آن و ارتباط اقسام بسيار دشوار است.

مشهورترين اين دانش‌ها در ميان اهلش اين ۵ علم است:

 

۱. سيميا: دانشي كه دربارة چگونگي ترکيب كردن نيروهاي ارادي با نيروهاي مادّي خاصي براي دست‌يابي به تصرفات عجيب در امور طبيعت، بحث مي‌كند. تصرف در خيال كه «سحر العيون» ناميده مي‌شود، از بخش‌هاي همين دانش است. اين علم از بارزترين مصاديق جادوست.

 

۲. ليميا: دانشي است كه از چگونگي تأثير اراده به وسيلة اتصال صاحبش به ارواح قويّ عالي همانند ارواح موكل بر ستارگان و حوادث بحث مي‌كند. اين اتصال به‌وسيلة تسخير آنها يا استمداد از جنّ انجام مي‌شود. اين دانش هم فن تسخير است.

 

۳. هيميا: دانشي است كه دربارة تركيب قواي عالم بالا با عناصر مادّه براي دست‌يابي بر تأثيرات عجيب بحث مي‌كند. اين همان دانش طلسمات است. توضيح اينكه ستارگان و اوضاع آسماني با حوادث مادي ارتباطاتي دارند كه اگر هماهنگ باشند، اثر مي‌كنند، مثلاً اگر اشكال آسماني مناسب با پديده‌اي ـ همچون مرگ شخصي ـ با صورت مادي مناسبش تركيب شود، مقصود (مرگ آن شخص) تحقق مي‌يابد و اين معناي طلسم است.

 

۴. ريميا: دانشي است كه از كيفيت به كارگيري قواي مادي براي دست‌يابي به آثارشان به گونه‌اي كه بر احساس ديگران خارق عادت جلوه كند، بحث مي‌كند و اين همان شعبده است.

 

۵. كيميا: دانشي است كه از چگونگي تبديل صورت عناصر به يكديگر (مثلاً مس به طلا) بحث مي‌كند.

اين پنج دانش را «علوم پنج‌گانة پنهان» مي‌نامند. شيخ بهايي فرموده بهترين كتاب در اين ۵ علم كتابي بود به نام «كلّه سرّ» كه من در هرات ديدم و اين نام از حروف آغازين اين ۵ علم تركيب شده است؛ يعني كيميا، ليميا، هيميا، سيميا و ريميا.

از كتب معتبر در اين علوم خلاصة كتاب‌هاي بليناس و رساله‌هاي خسروشاهي و ذخيرة اسكندري و سرّ مكتوم رازي و تسخيرات سكاكي و اعمال الكواكب السبعة حكيم طمطم هندي است.

 

از علومي كه به علوم پنج‌گانه فوق ملحق مي‌شود، علم أعداد و أوفاق است كه از ارتباطات اعداد و حروف براي مقاصدي استفاده مي‌شود. به اين صورت كه اعداد يا حروف مناسب را در جدول‌هايي سه در سه يا چهار در چهار يا بيشتر به ترتيب خاصي مي‌نويسند و از همين علوم است دانش خافيه كه عبارت است از شكستن و تقسيم حروف مطلوب يا آنچه با آن مناسب است از ديگر اسما و بيرون آوردن اسامي فرشتگان يا جنّيان موكل بر امر مورد نظر يا خواندن در عزائمي كه از اين اسماء گردآمده است، براي دسترسي به مطلوب.

از كتاب‌هاي معتبر در اين فن كتاب‌هاي شيخ ابوالعباس توني و سيد حسين اخلاطي است.

از ديگر فنوني كه امروزه به اين علوم غريبه ملحق است، خواب مصنوعي و احضار ارواح است كه اينها هم ناشي از تأثير اراده و تصرّف در خيال است و كتاب‌هاي فراواني درباره‌اش نوشته شده است و نيازي به ياد كرد آنها نيست».

(پايان سخن علامه طباطبايي)

نكات سخنان علامه طباطبايی

كمتر كسي به اين زيبايي و اختصار دربارة علوم غريبه سخن گفته و بدين جهت ما همة عبارت را ترجمة نسبتاً آزاد كرديم و اينك به پاره‌اي نكات اين گفتار اشاره مي‌كنيم:

۱. كارهاي خارق عادت دو دسته است، دسته‌اي از قبيل تردستي و چشم‌بندي است و واقعاً خارق عادت نيست، مانند شعبده و دسته‌اي واقعاً خارق عادت است، مانند سحر.

۲. هر خارق عادتي مستند به تأثير اراده است و يقين به تأثير و قوت اراده اين كارهاي عجيب را ايجاد مي‌كند.

۳. يك راه عملي به عنوان آزمون براي كشف تأثير ارادة قوي اين است كه انسان شخص يا چيزي را مدتي مورد توجّه تام خود قرار دهد، پس از مدتي آن را در برابر خود (در حاسّة خود) حاضر مي‌بيند. مراد از حاسّه، خصوص چشم نيست بلكه هر حاسّه‌اي است و اگر اراده قوي باشد، مي‌تواند آنچه را كه در حاسّه خود مي‌يابد، در غير خود يعني در احساس او ايجاد كند.

۴. معناي ايجاد در حاسّه خود يا ديگران، همه‌جا حقانيت به معناي تحقق خارجي نيست.

۵. صاحبان اين ارادة تأثيرگذار دو دسته‌اند: گروهي بر قوت نفس خود متكي‌اند. اينان كاهنان، ساحران، اهل تسخير و طلسم و ... مي‌باشند و گروهي بر پروردگارشان اتكا دارند، اينان انبيا و اوصيا و اوليايند و كار آنها معجزه و كرامت است.

۶. ارادة انبيا و اوليا فاني در ارادة الهي است و لذا نه محدود است و نه مقيّد.

۷. فرق اعجاز و كرامت به تحدّي و عدم تحدّي برمي‌گردد.

۸. اراده‌هاي مؤثّر مي‌توانند با يكديگر به مقابله برخيزند و يكديگر را ابطال كنند.

سحر بـا معجزه پهلو نزند دل خوش دار

سامری کیست که دست از ید بیضا ببرد[۱]

۹. علوم غريبه فراوانند كه امّهاتشان ۵ علم است: سحر، تسخير، طلسم، شعبده و كيميا و ۴ علم ديگر به اينها ملحق است: علم اعداد و أوفاق و حروف، علم تكسير، خواب مغناطيسي و احضار ارواح.

۱۰. در همة اين علوم كتاب‌هاي فراواني نوشته شده و قابل تعليم و تعلّم است و بهترين كتاب در زمينة علوم پنج‌گانه از نظر شيخ بهايي كتاب «كلّه سرّ» است.

 

بحث را در طي چند نکته پي مي‌گيريم

 

۱. آموختن برخي از علوم غريبه از ديدگاه فقهاي اماميه حرام است، مانند فراگرفتن سحر و يا احضار ارواح. اين بحث را فقها به مناسبت در مبحث «مكاسب محرمه» ذكر كرده‌اند. البته عناوين ثانوي در همه جا كاربرد دارد و از اين‌رو گفته‌اند اگر روزي در جامعه‌اي سحر رواج پيدا كرد و بعضي بي‌دينان با اين حربة پوسيده به تضعيف دين پرداختند، گروهي بايد سحر را بياموزند تا بتوانند با آنان مقابله كنند، ولي اين‌گونه موارد نادر است و النادر كالمعدوم.

 

۲. در ميان كساني كه به سير و سلوك مشتهرند، گاه آگاهي و حتي استعمال و بكارگيري برخي از اين علوم ديده شده است، همانند شيخ بهايي، حاج شيخ حسنعلی اصفهاني، علامه طباطبايي و ...، ولي چون مي‌دانيم اينان فوق حدّ عدالتند و از كبيره بلكه از اصرار بر صغاير اجتناب دارند، بايد بگوييم از علوم غريبة محرّمه پرهيز داشته‌اند. يا به فتواي خود برخي از اين علوم را مانند رمل يا كيميا حرام نمي‌دانسته‌اند و يا به خاطر دفع مدعيان آن را فراگرفته بودند و جز در مواردي كه صلاح مي‌نموده است، به كار نمي‌بردند.

آنچه گفته شد به معناي تصحيح عملكرد آنان نيست، بلكه توجيهي بود براي آنچه واقع شده است، وگرنه حق همان‌طور كه بسياري از عرفا مانند استاد تصريح كرده‌اند، اين است كه اين علوم پايين‌تر از شأن آدمي است و اگر انسان طريق انسانيت را در پيش بگيرد، خودبه‌خود اين دانش‌ها و بلكه برتر و بالاتر از آنها به او ارزاني مي‌گردد. حيف عمر آدمي است كه صرف علوم غريبه ـ اگرچه بخش حلال آنها ـ شود و لذا به نظر مي‌رسد همه يا بيشتر بزرگان که عرفان و اين علوم را داشته‌اند، قبل از پرداختن به سلوك به آن علوم پرداخته بوده‌اند.

 

۳. اين علوم گاه خطرناك هم جلوه مي‌كند. مثلاً اگر كسي در راه تسخير جنّيان موفق نشود، خود مسخّر آنان مي‌گردد و بيچاره مي‌شود [۲].

 

۴. عارف كامل مرحوم آيت‌الله حاج شيخ محمدجواد انصاري همداني مي‌فرموده است:

«هر كس با جنّيان سروكار داشته باشد، اگرچه با مؤمنين آنها، بدبخت مي‌شود و كافر از دنيا مي‌رود» [۳].

ايشان مي‌فرمودند:

من دو طايفه از جنيان را كه يك طايفه مؤمن و يك طايفه كافر بودند، تسخير كردم و هر كدام را فقط يك بار براي امتحان احضار كردم و ديگر هرگز احضارشان نكردم و نخواهم كرد [۴].

البته سخن مرحوم انصاري مصداق «ما من عام الا و قد خصّ»؛ «هيچ مطلب كلّي بي‌تخصيص و استثنا وجود ندارد» است. مسلّماً بزرگاني بوده‌اند كه با جنّيان در ارتباط بوده‌اند و در اوج ايمان به سر برده تا از دنيا رفته‌اند، نمونة آشكار آن، مرحوم شيخ حسنعلی اصفهاني است كه هنوز قبرش ماية بركات و كرامات است.

 

۵. نكتة اصلي در اين است كه اين علوم ممكن است در برخي آثار، با آثار برخي مراحل سلوكي اشتراكاتي داشته باشد، مثلاً سالكي كه بر اثر سلوك به مثال و ملكوت اشياء راه يافته، اِخبار از غيب دارد و مرتاضي هم كه با جنّ يا روح گاو مرتبط است، اخبار از غيب دارد. پس نمي‌توان با صرف رؤيت اين آثار كه ممکن است مشترك باشد، به عارف و يا سالك بودن صاحبش حكم كرد. براي شناخت انسان كامل و سالك راه ديگري وجود دارد. حقير در حدّ خود بسيار ديده‌ام كه بعضي گرفتار شياطيني شده‌اند، زیرا از اين نكتة مهم غفلت ورزيده‌اند. مرحوم علامه طباطبايي بر اين بخش از كتاب سير و سلوك منسوب به علامه بحر‌العلوم بسيار تأكيد مي‌ورزيد:

«و اما استاد عام شناخته نمي‌شود، مگر به مصاحبت او در خلأ و ملأ و معاشرت باطنيه و ملاحظة تماميّت ايمان جوارح و نفس او و زينهار به ظهور خوارق عادات و بيان دقائق و نكات و اظهار خفاياي آفاقيّه و خباياي انفسيّه و تبدّل بعضي از حالات خود به متابعت او فريفته نبايد شد. چه اشراف بر خواطر و اطّلاع بر دقائق و عبور بر ماء و نار و طيّ زمين و هوا و استحضار از آينده و امثال اينها در مرتبة «مكاشفة روحيّه» حاصل مي‌شود و از اين مرحله تا سرمنزل مقصود راه بي‌نهايت است و بسي منازل و مراحل است و بسي راهروان اين مرحله را طي كرده و از آن پس از راه افتاده و به وادي دزدان و ابالسه داخل گشته و از اين راه بسي كفّار را اقتدا و بر بسياري از امور حاصل بلكه از تجليّات صفاتيه نيز پي به وصول صاحبش به منزل نتوان برد و آن چه مخصوص واصلين است «تجليّات ذاتيه» است و آن نيز قسم ربّانيه‌اش، نه روحانيّه».

در اين عبارت نه تنها از ارادت به صاحبان رياضت‌هاي باطل نهي شده، بلكه حتي از ارادت به انسان ناكاملي که به مقام تجليات صفاتي رسيده منع شده است و اگر انسان به كامل دست نيافت، تفصيلي در مسأله هست كه در بحث «راهنماي سفر» گذشت.

 

۶. البته اشتراك در آثار در رياضت‌هاي باطل و علوم غريبه با راه سلوك الي الله تا مراحلي است و پس از آن دست غير سالكان كوتاه است، ولي اين به معناي جواز ارادت به انسان ناكامل نيست.

 

۷. عارفان و سالكان راستين به كرامات وقعي نمي‌نهند و به آن دل نمي‌بندند و مي‌دانند كه دل بستن همان و توقّف همان. آن هم توقّف در قبر و لذا از اظهار آن جز در موارد ضرورت و مصلحت گريزانند و سخنشان اين است: «الكرامات حيض الرجال»؛ «كرامات در حكم حيض مردان خداست».

 

۸. فرق اساسي صاحبان رياضت‌هاي باطل با انبيا و اوليا ‌در اين است كه اگرچه هر دو گروه داراي قوّت نفس و ارادة مؤثرند، اما در دو طريق رهسپارند. گروه نخست در راه «تقويت نفس» گام برمي‌دارند و گروه دوم در راه «فنای نفس» پيشگامند. اين كجا و آن كجا؟ ميان راهِ آتش زدن بر خوديّت آن هم آتشي كه در پي‌اش باد است

روي بنما و وجود خودم از ياد ببر

خرمن سوختگان را همه گو باد ببر[۵]

با راه اثبات و تقويت انانيت، هيچ نسبتي نيست.

مرحوم آیت‌الله انصاري و استاد مي‌فرمودند:

«تفاوت تصوّف منحرف با عرفان در اين است كه آنان خودآگاه يا ناخودآگاه در صدد تقويت نفس‌اند و عارفان در صدد فناي نفس در پيشگاه حضرت حق».

 

۹. در زندگي‌نامة بعضي از عارفان مي‌خوانيم كه به مرتاض‌هايي برخورده‌اند و آنان مي‌خواسته‌اند و گاه اصرار مي‌ورزيده‌اند كه به عارفان دانش كيميا تعليم دهند و عارفان به شدّت امتناع ورزيده‌اند و زبان حال يا قالشان اين بوده است كه كيميا آن است كه مس وجود را طلا كند، نه اينكه فلزي را به فلزي تبديل كند تا ارزشش افزايش يابد و با آن متاع دنيا تحصيل گردد. از كساني كه مورد اين امتحان قرار گرفته‌اند و اينك به خاطر دارم اينانند: مرحوم سيد احمد كربلايي، مرحوم قاضي و مرحوم علامه طهراني.

سرّ مطلب همان است كه قبلاً گفته شد. اين علوم پايين‌تر از شأن آدمي است و بايد آنها به سراغ آدمي بيايند، نه اينکه انسان به دنبال آنها برود.

http://erfanvahekmat.com: منبع

 

✔️ نکته چهارم

امیدواریم تا اینجا از مطالب لذت برده باشید و برای مطالعه مطالب بیشتر می توانید از لینک های زیر استفاده کنید



🎁 پیشنهاد طلایی ما 🎁 ️

اگر علاقه مند به حوزه علوم غریبه هستین ، و یا در این حوزه فعالیت میکنید و یا برای حل مشکلات خود به این حوزه رجوع کرده اید و یا کنجکاو هستین این سخنرانی و مستند های زیر را از دست ندهید.👇👇👇

پاسخ به بیشتر سوالات شما در حوزه علوم غریبه

✔️ به صورت کاملا رایگان ✔️