loading...

کافان98

آنالیز روغن(آزمایش خون) یک پزشک حاذق با آزمایش خون بیمار خود اطلاعات گرانبهایی درباره نحوه عملکرد اعضاء و جوارح بدست آورده، در مي‌يابد که وضعیت قلب، کلیه‌ها، شش‌ها و کبد بیمار چگونه بوده و با تجویز داروها و ارائه ی دستورات لازم اقدام به درمان و پیشگیری از بیماری‌های خطرناک مي‌كند. روانکار(روغن)در یک دستگاه همانند خون در بدن انسان است و با همان پیچیدگی‌هایی که عملکرد خون در رساندن مواد مورد نیاز به قسمت‌های مختلف بدن و جمع آوری مواد زائد می‌کند، روانکار(روغن)نیز…

تبلیغات
مطالب مرتبط
دکتر بازدید : 198 سه شنبه 22 فروردين 1396 نظرات ()

آنالیز روغن(آزمایش خون)

یک پزشک حاذق با آزمایش خون بیمار خود اطلاعات گرانبهایی درباره نحوه عملکرد اعضاء و جوارح بدست آورده، در مي‌يابد که وضعیت قلب، کلیه‌ها، شش‌ها و کبد بیمار چگونه بوده و با تجویز داروها و ارائه ی دستورات لازم اقدام به درمان و پیشگیری از بیماری‌های خطرناک مي‌كند. روانکار(روغن)در یک دستگاه همانند خون در بدن انسان است و با همان پیچیدگی‌هایی که عملکرد خون در رساندن مواد مورد نیاز به قسمت‌های مختلف بدن و جمع آوری مواد زائد می‌کند، روانکار(روغن)نیز بسیاری از آلودگی‌ها را از محیط عملکرد قطعات دور كرده و مواد مورد نیاز آنها را از قبیل مواد جلوگیری‌کننده از سایش،مواد مقاوم در برابر فشارهای بالا،مواد محافظت‌کننده در برابر خوردگی و غیره را در اختیار قطعات قرار می‌دهد. از آنجايی که تماس روغن با قطعات در حال کار در حد تماس مولکولی است، انجام یک سری تست‌های بخصوص بر روی (روغن)روانکار مصرفی می‌تواند علاوه بر وضعیت کیفی خود روغن اطلاعات ذی قیمتی در مورد سایر قطعات در تماس با روغن ارائه دهد و یک متخصص علم روانکاری با استفاده از این اطلاعات می‌تواند برنامه نگهداری و تعمیر مناسب را ارائه دهد.

 

 

آنالیز روغن(شکوفایی صنایع فولاد ژاپن):

برنامه‌هاي آنالیز روغن موجب شكوفايي صنايع فولاد ژاپن شده است. در اوايل دهه 80 شركت فولاد ژاپن با اجراي برنامه ی آنالیز روغن بر روي 170 سيستم هيدروليك پس از پنج سال به نتايج شگفت انگيزي مانند 90‌درصد كاهش خرابي پمپ،75‌درصد كاهش آلودگي در سيستم و 600‌درصد افزايش عمر مفيد پمپ‌ها دست يافت. اين نتايج موجب ترغيب ساير شركت‌ها در ژاپن شد بطوري كه شركت فولاد ناگويا به دنبال موفقيت اوليه در اجراي برنامه ی آنالیز روغن اين برنامه را در تمام كارخانه‌هاي خود و بر روي 9‌هزار گيربكس،102‌هزار ياتاقان و 900 سيستم هيدروليك اجرا كرد و موفق به كاهش 50‌درصدي خريد ياتاقان،90‌درصد تقليل آسيب‌هاي ناشي از روانكاري 83‌درصد مصرف كمتر روغن و 15‌درصد كاهش در مصرف گريس شد.

آنالیز روغن دسته‌بندی آزمایش‌ها و نتایج:

انواع آزمایش‌هاي انجام شده بر روی روغن‌ها را می‌توان در پنج گروه کلی تقسیم‌بندی نمود:

1- مقدار و نوع فلزات موجود در روغن آزمایش شده: مقدار و نوع فلزات موجود در روغن آزمایش شده نشان‌دهنده ی میزان سایش قطعات مختلف مانند یاتاقان‌ها می‌باشد و با تکرار آزمایش در فواصل زمانی معین می‌توان زمان مناسب جهت تعویض یاتاقان را مشخص نموده و قبل از بروز خسارت برنامه ی تعمیر آنها را تدوین كرد. اندازه‌گيري تعداد ذرات جامد بر اساس استاندارد ISO 4406 و بر حسب تعداد در ميلي‌ليتر حجم روانكار انجام مي‌شود. بسته به اصول طراحي و كاركرد، تجهيزات گوناگوني براي شمارش ذرات وجود دارد. آماده‌سازي نمونه و روش نمونه‌برداري از شروط اصلي صحت و دقت برنامه ی آناليز روغن است.

2- میزان اكسيداسيون روغن: میزان اكسيداسيون روغن نشانه‌ای از میزان حرارت منتقل شده به قطعات مكانيكي و از آنجا به روغن می‌باشد و با رسم نمودار اكسيداسيون می‌توان مقاطعی را که حرارت بیش از حد اعمال شده را مشخص و عیب‌یابی نمود.
3- مقدار آب موجود در روغن: مقدار آب موجود در روغن نشانی از وضعیت عملکرد آب‌بندها و سیل‌ها است.
4- میزان وجود ناخالصی‌های محیطی در روغن: میزان وجود ناخالصی‌های محیطی نحوه عملکرد فیلترها و هواکش‌ها را نشان می‌دهد.

5- آزمایش‌هاي کیفی خود روغن: نتایج آزمایش‌هاي کیفی خود روغن نیز وضعیت طول عمر روغن را نشان داده و می‌توان با دقت زیاد زمان تعویض روغن را اعلام و برنامه نت را با آن تنظیم نمود. از مهم‌ترین آزمایش‌هاي کیفی روغن می‌توان به آزمايش RULER كه به معناي «تخمين عمر مفيد باقيمانده ی روغن» است اشاره كرد. در این آزمایش با اندازه‌گيري مقدار تركيبات ضد اكسيداسيون و عدد اسيدي روغن، زمان تقريبي پايان يافتن عمر مفيد روانكار را تعيين مي‌گردد، به ‌اين مفهوم كه با افزايش عدد اسيدي يا TAN روغن، مسلما از مقدار و كارآيي مواد افزودني با خاصيت ضداكسيداسيون كاسته مي‌شود و زماني فرا مي‌رسد كه ميزان ادتيوهاي ياد‌شده به قدري كاهش يافته است كه روغن كاملا اسيدي و خورنده شده و ادامه ی فعاليت آن موجب آسيب‌هاي شديد به دستگاه خواهد شد.

6- آزمایش ویسکوزیته یا گرانروی: از آزمایش‌هاي رایج در برنامه ی آنالیز روغن می‌باشد در صورت كاهش ويسكوزيته، امكان تشكيل فيلم پايدار روانكار به حداقل مي‌رسد و بر اثر تماس فلز با فلز، سايش شديدي ايجاد گردیده كه نتيجه مستقيم آن، عمر كمتر دستگاه خواهد بود.

آناليز روغن چيست؟

روش آناليز روغن، نمونه را بررسي کرده، خصوصيات و مواد مختلف حاصل از سايش و غيره را در روغن موتور، جعبه دنده و يا سيستم هيدروليک نشان مي‌دهد. همچنين اين روش نمونه‌برداري و تجزيه و تحليل بر پايه سايش‌هاي مجاز صورت گرفته و سايش‌ها و محتويات غيرمجاز موجود در روغن را نشان مي‌دهد.

اساس کار آناليز روغن عبارتست از:

انعکاس وضعيت دقيق ماشين براي يک دوره زماني معين از طريق نشان دادن وضعيت دستگاه‌هاي مکانيکي در حال کار. روغني که با موتور يا اجزاي مکانيکي ديگر در تماس است، ذرات و براده‌هاي فلزي ساييده شده را مي‌گيرد. اين ذرات به قدري کوچکند که به صورت معلق در روغن باقي مي‌مانند. همچنين مواد خارجي ديگري نيز وارد روغن مي‌شوند. با تشخيص و اندازه‌گيري اين ناخالصي‌ها، اطلاعاتي از نرخ سايش و مواد خارجي ديگر دريافت مي‌شود كه دريافت اين اطلاعات مي‌تواند در تبيين راه‌هاي کاهش سايش و مواد خارجي تاثير‌گذار باشد. به طور کلي مي‌توان مواد خارجي موجود در داخل روغن را به سه دسته تقسيم‌بندي نمود که عبارتند از:

1- موادي که در اثر تغييرات فيزيکي و شيميايي روغن- از قبيل اکسيداسيون در روغن به وجود مي‌آيند.
2- مواد خارجي از قبيل ضديخ و سوخت و آب که وارد روغن مي‌شوند.
3- مواد حاصل از سايش قطعات ماشين که وارد روغن مي‌شوند.

 

 

در آزمايش‌هاي آناليز روغن مقدار مواد حاصل از سايش محل‌هاي مختلف و منشا مواد خارجي و آلودگي‌ها مشخص مي‌گردد.

برخي سايش‌ها مجاز و قابل پيش‌بيني هستند، اما وجود سايش‌هاي غيرمجاز مي‌تواند نشان‌دهنده مساله‌اي باشد که عامل خرابي يكي از اجزاي اصلي دستگاه شود. پيش بيني خرابي و اقدام تعميراتي در جهت رفع آن مي‌تواند در كاهش هزينه‌هاي تعمير، آسيب‌ها و خرابي‌ها، افزايش عمر ماشين و كاهش زمان صرف‌شده براي تعميرات نقش تعيين‌كننده‌اي ايفا مي‌كند.

رقيق شدن روغن در اثر اختلاط با سوخت:

زماني که روغن در اثر اختلاط با سوخت رقيق مي‌شود، کيفيت روانکاري کاهش يافته و باعث افزايش ساييدگي قطعات و بالا رفتن دماي کار موتور مي‌شود. روغن، سطوح فلزي موتور را از هم جدا کرده، آب‌بندي بين محفظه ی احتراق و محفظه ی ميل لنگ را فراهم آورده و وظيفه ی انتقال حرارت در موتور را نيز بر عهده دارد که در صورت رقيق شدن اين وظايف را به خوبي انجام نداده و باعث ايجاد عيوب ديگري در موتور مي‌شود. اين پديده به دليل نشتي يا معيوب بودن انژکتورها،در جا کار کردن بيش از حد،تراکم ناقص،رينگ‌ها يا واشرهاي فرسوده،تايمينگ نامناسب (تنظيم نبودن زماني سوپاپ‌هاي موتور)اپراتور يا راننده‌هاي کم تجربه،شرايط محيطي کار،نشتي از پمپ سوخت واشر آن، نسبت نامناسب هوا به سوخت كيفيت پايين سوخت، استفاده از موتور به جز مواردي كه موتور به آن منظور طراحي شده است، به وجود مي‌آيد.

آلودگي با آب يا ضديخ:

بسياري از مشكلات موتورها به سبب آلودگي روغن با آب يا ضديخ بروز مي‌کند. آزمايش آناليز روغن هرگز مقدار آب موجود در روغن موتور را نشان نمي‌دهد، زيرا روغن موتور به قدري داغ است که آب موجود در آن بخار مي‌شود، بنابراين آناليز آب فقط در سيستم‌هاي هيدروليک، گيربکس‌ها و... استفاده مي‌شود. اما آناليز روغن مي‌تواند عناصر شيميايي ضد يخ موجود در روغن را برحسب جزء در ميليون (ppm) سديم (Na)، بُر (B) و پتاسيم (K) نشان دهد. زماني که مقادير سديم، بر و يا پتاسيم در روغن محفظه ميل لنگ مشاهده شد، مشخص مي‌شود که آلودگي ضد يخ اتفاق افتاده است. برخي از روانکارها خود شامل اين عناصر هستند که در حين ارزيابي نتيجه آزمايش بايستي مقدار اوليه‌اين عناصر را در نظر گرفت. دماي کار پايين موتور، وجود سوراخ يا حفره در واشرها، آلودگي در حين سرويس، ماشين کار نامناسب سطوح سيلندر و سر سيلندر، آب‌بندي نامناسب، آلودگي روغن نو، انبار کردن نامناسب روغن نو، محصولات محفظه احتراق، آب‌بندي نامناسب خنک‌کننده روغن، آچارکشي نامناسب سرسيلندر، آلودگي نمونه در حين نمونه‌برداري ازجمله دلايل بروز چنين پديده‌هايي است. اين آلودگي منجر به خرابي موتور، روغن‌کاري غيرموثر، دماي کار بالا، اتلاف انرژي، سايش فلزي، از بين رفتن اثر افزودني‌هاي روغن، به وجود آمدن ترکيبات اسيدي، افزايش مقدار فلزات ساييده شده، افزايش ويسکوزيته و اتلاف مايع خنک‌کننده مي‌شود.

ويسکوزيته Viscosity:

ويسکوزيته مهم‌ترين مشخصه روغن‌هاي روانکار است. آزمايش ويسکوزيته، مقاومت داخلي روانکار را نسبت به جاري شدن نشان مي‌دهد. آزمون ويسکوزيته به طور معمول در درجه حرارت100 و40 درجه سانتيگراد انجام مي‌شود. نتايج آزمايش ويسکوزيته معمولا به سه صورت ثبت مي‌شود: نرمال، زياد، کم. در حالت ويسکوزيته زياد يا کم بايد براي عمليات نگهداري، علت مورد نظر را جستجو و نسبت به رفع آن اقدام کرد. تغييرات ويسکوزيته متاثر از عواملي مانند ميزان کارکرد روغن، محتويات روغن، آلودگي، ترکيب با مواد و ناهنجاري‌هاي ديگر بوده که بر ساعات سرويس روغن تاثير مي‌گذارد. علل ناهنجاري‌هاي ويسکوزيته: عبارتند از: ترکيب با سوخت، مقدار زياد دوده، آلودگي آب، آلودگي ضد يخ، کمپرس، اکسيداسيون روغن، استفاده از روغن با درجه نامناسب، طولاني شدن زمان سرويس روغن.

 

 

افزودني‌هاي روغن:

علاوه‌بر فلزات سايشي، تعداد افزودني‌هاي فلزي وجود دارند که در بيشتر روغنکاري‌هاي مدرن از آنها استفاده مي‌شود. اين عناصر عبارتند از: بر (B): واسطه‌هاي ضد سايش، ضد اکسيدها، اجزاي روغن‌هاي بدون بو - کلسيم (Ca): پاک‌کننده‌ها، انتشار دهنده‌ها، خنثي‌کننده‌هاي اسيد - باريم (Ba): مواد بازدانده خوردگي، پاک‌کننده‌ها، مواد بازدارنده زنگ زدگي - روي (Zn): ضد‌اکسيدها، مواد بازدارنده خوردگي، افزودني‌هاي ضد سايش، پاک‌کننده‌ها، افزودني‌هاي فشار بحراني - فسفر (P): واسطه‌هاي ضد زنگ، شمع جرقه و کاهنده حجم محفظه احتراق. 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
وبسایت کافان 98 مجله تفریحی میباشد که بهترین مطالب در حوزه های تفریحی سرگرمی و فرهنگی و عقیدتی سیاسی و اخبار را برای شما به همراه دارد
اطلاعات کاربری